ماده ۳۴۸ قانون مدنی – تحلیل ماده

زهرا شریفی

 

ماده ۳۴۸ قانون مدنی

بیع چیزی که خرید و فروش آن قانوناً ممنوع است و یا چیزی که مالیت و یا منفعت عقلایی ندارد یا چیزی که بایع قدرت بر تسلیم آن‌ ندارد باطل است مگر این که مشتری خود قادر بر تَسَلُّم باشد.

 

تحلیل ماده

✍ ماده ۳۴۸ موارد بطلان عقد بیع را بر شمرده است. سایر موارد بطلان عقد در قانون مدنی از قبیل معامله بدون قصد، معامله صغار نابالغ و مجانین، معامله مال مجهول و مردد، معامله حاوی شروط باطل کننده عقد، معامله فضولی در صورت عدم تنفیذ مالک، معامله مال مجعول هستند.

▪︎ بیع ملک وقف، مشروبات الکلی، مواد مخدر، اموال عمومی و… ممنوع و باطل است. منظور از مالیت، مادی بودن مورد معامله است. ممکن است، مالی فاقد ارزش مادی و مالیت باشد ولی دارای ارزش معنوی باشد.

▪︎ تسلیم به معنای تحت اختیار قرار دادن مبیع توسط انتقال دهنده و تسلم یعنی انتقال گیرنده خود قادر به در اختیار گرفتن آن باشد. قدرت بر تسلیم باید در زمان تسلیم باشد لازم نیست در زمان انعقاد عقد هم وجود داشته باشد.

▪︎ مقدورالتسلیم بودن از اوصاف مبیع است. بنابراین اگر فروشنده یا خریدار شخصاً قادر به تسلیم یا تسلم مبیع نباشند عقد باطل نمی شود.در این مواقع از آنجا که تسلیم مبیع از تعهدات بایع است به خرج متعهد توسط شخص ثالث صورت می گیرد.

▪︎ اگر قدرت بر تسلیم به طور دائم از بین برود عقد منفسخ می شود. اگر به طور موقت از بین برود، چنانچه تسلیم در زمان خاصی قصد طرفین بوده عقد منفسخ می شود. چنانچه در زمان خاصی مقصود نبوده و در زمان دیگر هم در تراضی طرفین قرار گرفته یاشد در این صورت متعهدله، الزام به تسلیم مبیع را از دادگاه مطالبه می نماید.

▪︎ در مواردی که مبیع قابل تسلیم نیست ولی طرفین به تصور اشتباه آن را قابل تسلیم بدانند، عقد باطل است. از سوی دیگر، اگر در واقع قدرت بر تسلیم بوده ولی طرفین با این تصور که قدرت بر تسلیم نیست با این حال عقد را منعقد کنند، به دلیل فقدان قصد عقد باطل است.

 

جهت دریافت مشاوره تخصصی با شماره های ۰۹۱۲۲۰۹۲۰۴۶ – ۸۸۷۴۶۳۶۱ تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *