ماده ۲۴۷ قانون مدنی – تحلیل ماده

زهرا شریفی

ماده ۲۴۷ قانون مدنی:

معامله به مال غیر جز به عنوان ولایت یا وصایت یا وکالت نافذ نیست ولو اینکه صاحب مال باطناً راضی باشد ولی اگر مالک یا قائم‌مقام او پس از وقوع معامله آن را اجازه نمود در این صورت معامله صحیح و نافذ می شود.

 

تحلیل ماده ۲۴۷ قانون مدنی

✍ معامله فضولی معامله ای است که شخص بر روی مال یا حق دیگری نماید بدون اینکه ولایت، وصایت یا وکالت در انجام معامله داشته باشد.
▪︎ معامله به مال غیر در صورتی صحیح است که به نمایندگی از سوی مالک صورت پذیرفته باشد در غیر این صورت معامله فضولی و غیر نافذ است. نفوذ و صحت چنین معامله ای منوط به رضایت مالک می باشد.
▪︎ اطراف معامله فضولی عبارتند از:
۱- فضول: کسی که نسبت به مال غیر معامله کند.
۲- اصیل: طرف معامله یا انتقال گیرنده
۳- مالک: کسی که نسبت به مال وی معامله شده است.
▪︎ در صورت معامله به مال غیر، مالک حق طرح شکایت کیفری فروش مال غیر بر علیه فضول و خریداری که عالم به مال غیر بوده را دارد.
▪︎ خریدار نیز در صورتی که جاهل به فضولی بودن معامله بوده می تواند بر علیه فضول (انتقال دهنده مال) شکایت کلاهبرداری مطرح کند.
▪︎ تنفیذ (یا تایید معامله) یا رد معامله از سوی مالک ممکن است لفظی باشد یا فعلی. با اقامه شکایت کیفری یا دعوای ابطال معامله، مالک به طور ضمنی معامله را رد نموده در این صورت از تاریخ معامله فضولی، عقد مزبور باطل بوده و هیچ گونه آثار و حیات حقوقی ندارد.

︎▪︎ در نتیجه بطلان قرارداد هرگونه توافق و تراضی طرفین کان لم یکن بوده و اعتباری نخواهد داشت. بنابراین چنانچه تعهدی در طول مدت انعقاد قرارداد تا رد مالک صورت گرفته باشد بر طبق قواعد خسارت و اجرت المثل عمل انجام شده رفتار می گردد.
▪︎ در صورت تنفیذ معامله، عقد از ابتدا صحیح بوده و تعهدات و حقوق طرفین پابرجاست.
▪︎ با فوت مالک، حق اجازه یا رد به وراث قانونی وی منتقل می شود. همچنین است با فوت اصیل (طرف معامله یا انتقال گیرنده) وراث وی متعهد و ملتزم به قرارداد و آثار آن می باشند.
▪︎ سکوت مالک به خودی خود اجازه محسوب نمی شود. اما اگر سکوت همراه با قرینه باشد با توجه به اوضاع و احوال ممکن است اجازه یا رد معامله تلقی گردد.

 

جهت دریافت مشاوره تخصصی با شماره های ۰۹۱۲۲۰۹۲۰۴۶ – ۸۸۷۴۶۳۶۱ تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *