ماده ۲۹۲ قانون مدنی – تحلیل ماده

زهرا شریفی

ماده ۲۹۲ قانون مدنی :

تبدیل تعهد در موارد ذیل حاصل میشود:
۱- وقتی که متعهد و متعهدله به تبدیل تعهد اصلی به تعهد جدیدی که قائم مقام آن میشود به سببی از اسباب تراضی نمایند در این صورت متعهد ‌نسبت به تعهد اصلی بری میشود.
۲- وقتی که شخص ثالث با رضایت متعهدله قبول کند که دین متعهد را ادا نماید.
۳- وقتی که متعهدله مافی‌الذمه متعهد را به کسی دیگر منتقل نماید.

 

تحلیل ماده ۲۹۲ قانون مدنی

✍ تبدیل تعهد عبارت است از اینکه تعهد موجود ساقط و تعهد جدیدی بنا به تراضی طرفین عقد ایجاد گردد.
▪︎ طبق ماده ۲۹۲ قانون مدنی تبدیل تعهد یا به اعتبار تبدیل موضوع تعهد یا به اعتبار تبدیل متعهد و یا به اعتبار تبدیل متعهد له حاصل می شود.
▪︎ در تبدیل تعهد به وسیله تغییر موضوع تعهد مانند اینکه موضوع تعهد اصلی تسلیم یک تن برنج باشد لکن طرفین توافق کنند به جای تعهد اصلی متعهد یک تن گندم تحویل دهد.
▪︎ در تبدیل تعهد به صورت تغییر منشا و سبب تعهد مانند اینکه طرفین توافق کنند وجهی که قرار است تحت عنوان عقد قرض تأدیه شود به عنوان اجاره بها پرداخت گردد.
▪︎ در تبدیل تعهد به اعتبار تبدیل متعهد، عقد ضمان است که به موجب آن ضامن قبول می کند دین مضمون عنه (مدیون اصلی) را پرداخت کند.
▪︎ در تبدیل تعهد به اعتبار تبدیل متعهدله، عقد حواله است که طبق آن طلبکار طلب خود را به شخص ثالث منتقل می نماید در این صورت متعهد مال را بر اساس توافق شکل گرفته به ثالث منتقل می نماید.
▪︎ در تبدیل تعهد تضمینات تعهد سابق از بین می رود مگر اینکه طرفین صراحتاً خلاف آن را شرط کنند. برای مثال، در تعهد سابق طرفین توافق نموده باشند در صورت تاخیر متعهد در انجام تعهد خسارت روزشمار به متعهدله تعلق بگیرد. در این جا اگر شرط تعلق خسارت در تبدیل تعهد نشده باشد، وجه التزام مزبور ساقط می شود.

▪︎ وجود تعهد صحیح قبلی شرط تبدیل تعهد است بنابراین اگر تعهد قبلی به علتی باطل باشد تبدیل تعهد صورت نمی پذیرد.
▪︎ باید توجه نمود چنانچه موضوع تعهد، سند تجاری همچون چک و سفته باشد با انتقال آن به اعتبار تبدیل متعهدله تضمینات سابق ساقط نمی شود. چرا که به موجب ماده ۲۴۹ قانون تجارت در اسناد مذکور که دارای وصف تجاری هستند، مسئولیت تضامنی امضاکنندگان در قبال دارنده حکمفرماست.

 

جهت دریافت مشاوره تخصصی با شماره های ۰۹۱۲۲۰۹۲۰۴۶ – ۸۸۷۴۶۳۶۱ تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *