ماده ۴۴۲ قانون آیین دادرسی کیفری – تحلیل ماده

زهرا شریفی

ماده ۴۴۲ قانون آیین دادرسی کیفری:

در تمام محکومیت های تعزیری در صورتی که دادستان از حکم صادره درخواست تجدیدنظر نکرده باشد، محکوم علیه می‌تواند پیش از پایان مهلت تجدیدنظرخواهی با رجوع به دادگاه صادر کننده حکم، حق تجدیدنظرخواهی خود را اسقاط یا درخواست تجدیدنظر را مسترد نماید و تقاضای تخفیف مجازات کند. در این صورت، دادگاه در وقت فوق العاده با حضور دادستان به موضوع رسیدگی و تا یک چهارم مجازات تعیین شده را کسر می‌کند. این حکم دادگاه قطعی است.

 

تحلیل ماده ۴۴۲ قانون آیین دادرسی کیفری

✍ تسلیم به رای کیفری امتیازی است که به موجب ماده ۴۴۲ قانون مجازات اسلامی در مورد محکوم علیه رای بدوی و در راستای کاهش یک مرحله از دادرسی و تسریع در رسیدگی در نظر گرفته شده است.
▪︎ شروط تحقق مقررات این ماده عبارت است از:
۱- محکومیت تعزیری باشد بنابراین شامل مجازات های حدود، قصاص و دیات نمی شود.
۲- در مهلت تجدیدنظرخواهی از رای محکومیت بدوی، درخواست تسلیم به رای به دادگاه صادرکننده رای تقدیم و تجدیدنظرخواهی اسقاط گردد.
۳- دادستان در مهلت مقرر از رای صادره تجدیدنظرخواهی ننموده باشد.
۴- ︎کسر مجازات مندرج در دادنامه تا یک چهارم.
▪︎ اگر محکوم در مهلت مقرر تجدیدنظرخواهی کرده باشد و درصدد تسلیم به رای برآید، می بایست ابتدا طبق لایحه تجدیدنظرخواهی خود را مسترد نموده سپس تقاضای تخفیف نماید.
▪︎ با توجه به عبارت “تا یک چهارم” دادگاه می تواند کمتر از یک چهارم تخفیف دهد. در اجرای این ماده امکان تبدیل مجازات وجود ندارد و مجازات مورد حکم فقط تقلیل داده می شود.
▪︎ اگر شاکی به هر علتی مانند عدم انطباق مجازات مقرر در دادنامه با مجازات قانونی، از رای صادره تجدیدنظرخواهی نماید، اولاً با توجه به‌ نص ماده و تفسیر مضیق قوانین کیفری به نفع متهم؛ ثانیاً عدم ذکر شاکی در ماده، دادگاه بدوی ابتدا مقررات این ماده را اعمال می نماید سپس پرونده را جهت رسیدگی به اعتراض شاکی به دادگاه تجدیدنظر ارسال می کند. در این صورت دادگاه تجدیدنظر به اعتراض شاکی و تخفیف اعمال شده رسیدگی و رای مقتضی صادر می نماید.
▪︎ ماده شامل جرایم قابل گذشت و غیرقابل گذشت می شود و در اعمال آن رضایت شاکی نقشی ندارد.

 

جهت دریافت مشاوره تخصصی با شماره های ۰۹۱۲۲۰۹۲۰۴۶ – ۸۸۷۴۶۳۶۱ تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *