نمونه دادخواست ملاقات فرزند

زهرا شریفی

 

ملاقات فرزند مشترک از اموری است که هر یک از پدر یا مادر که حضانت بر عهده وی نیست طبق قانون حق دارد فرزند مشترک را ملاقات کند.‌ دادخواست ملاقات ممکن است از سوی ابوین کودک یا بستگان نزدیک وی چون خواهر، برادر، پدربزرگ و مادربزرگ اقامه شود.

ملاقات فرزند

بر اساس قانون‌ مدنی و قانون حمایت خانواده که در مورد روابط والدین و فرزند مقرراتی وضع شده است ملاقات فرزند یکی از موارد مهم می باشد. هرگاه حضانت برعهده هر یک از پدر یا مادر باشد، طرف دیگر با دادخواست حق ملاقات طفل را خواهد داشت.

زمانی که زن و مرد طلاق می گیرند، یکی از اموری که باید قبل از جدایی تعیین تکلیف شود ملاقات فرزند مشترک می باشد. علاوه بر پدر و مادر هر یک از نزدیکان کودک که به وی وابستگی عاطفی دارد می تواند دادخواست ملاقات بدهد.

دادگاه با توجه به شرایط طرفین، وابستگی کودک، مصلحت وی و سایر عوامل در این خصوص تصمیم می گیرد.

شرایط دادخواست

دادخواست ملاقات به دادگاه خانواده محل اقامت فرزند تقدیم می‌گردد و دعوایی غیر مالی است. خواهان می تواند با توجه به ضرورت امر و اجرای فوری ملاقات بدواً درخواست صدور دستور موقت تعیین اوقات ملاقات و اجرای آن را بنماید.

دادگاه با توجه به فوریت دادخواست، ابتدا دستور موقت صادر می کند. دستور صادره شش ماه مهلت دارد که قابل تمدید است. در دستور موقت ملاقات فوری کودک، نیازی به تامین خسارت احتمالی از سوی خواهان نمی باشد و نیازمند تایید رئیس حوزه قضایی نیست.

 

ذکر این نکته ضروری است، تنظیم دادخواست صحیح مستلزم بررسی اسناد و مدارک در خصوص دعوی مورد نظر می باشد.

نمونه دادخواست ملاقات

خواهان: پدربزرگ کودک

خوانده: مادر

وکیل خواهان: زهرا شریفی وکیل پایه یک دادگستری

خواسته: صدور حکم ملاقات نوه و خسارات دادرسی

ادله و ضمائم‌ دادخواست: وکالتنامه الکترونیکی وکیل، شناسنامه، گواهی انحصار وراثت

ریاست محترم دادگاه خانواده…

با سلام به استحضار می رساند: موکل پدربزرگ و ولی قهری نوه خود دختر هشت ساله می باشد. پدر کودک و فرزند خواهان سه سال پیش فوت شده است.

خواهان قیم کودک بوده و وی در حال حاضر نزد خوانده نگهداری می شود. لذا با توجه به وابستگی موکل به طفل و ایجاب مصلحت وی درخواست صدور حکم ملاقات نوه در ساعاتی از هفته با تعیین محل و زمان ملاقات مورد استدعاست.  با تجدید احترام

 

جهت دریافت مشاوره و تنظیم دادخواست با شماره های ۰۹۱۲۲۰۹۲۰۴۶ – ۸۸۷۴۶۳۶۱ تماس بگیرید. همچنین شما می توانید برای تنظیم شکواییه، لایحه دفاعیه، اظهارنامه و بررسی مدارک با ما در تماس باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *