نمونه دادخواست حضانت فرزند

زهرا شریفی

 

دادخواست حضانت به منظور بر عهده گرفتن نگهداری و تربیت فرزند نابالغ به دادگاه خانواده محل اقامت کودک تقدیم می شود.

حضانت در لغت به معنای پروراندن، تربیت، آموزش و نگهداری فرزند است. در اصطلاح حقوقی به نگهداری کردن و اداره امور مربوط به پرورش کودک گفته می شود. هر یک از پدر و مادر که قانوناً حضانت بر عهده وی است، در صورت عدم تحویل طفل از سوی طرف مقابل، دادخواست مناسب به دادگاه می دهد.

اشخاص مسئول حضانت

طبق قانون مدنی حضانت حق و تکلیف پدر و مادر است.بنابراین هر یک علاوه بر اینکه حق نگهداری و سرپرستی کودک را دارند، قانوناً تکلیف آموزش و تربیت وی را نیز بر عهده دارند. پدر و مادر در صورت حیات با توجه به سن فرزند عهده دار امور نگهداری و حضانت می باشند.

حضانت فرزند دختر و پسر تا سن هفت سالگی تمام در هر حال با مادر است. چنانچه پدر عدم صلاحیت وی را در دادگاه ثابت کند، دادگاه با توجه به دادخواست و با در نظر گرفتن مصلحت طفل و عدم شرایط مادر حضانت را به پدر واگذار خواهد کرد. دختر تا نه سالگی و پسر تا پانزده سالگی که سن بلوغ هر یک است، داخل سن حضانت می باشند.

حضانت هر یک از فرزند دختر و پسر از هفت سالگی تا سن بلوغ علی الاصول با پدر است. مگر مادر با دادخواست و طرح دعوی، عدم صلاحیت وی را ثابت کند یا با یکدیگر در این مورد توافق کنند.

در دورانی که حضانت با مادر است نفقه فرزند برعهده پدر می باشد. نفقه فرزند و حضانت از امور مربوط به نظم عمومی هستند و هیچیک قابل اسقاط نمی باشند.

شرایط دادخواست حضانت

دعوای حضانت در دادگاه خانواده محل اقامت طفل ثبت و رسیدگی می شود. دعوا دعوایی غیرمالی است.‌ خواهان می تواند بنا به ضرورت و اجرای فوری حضانت، همزمان در دادخواست بدواً صدور دستور موقت حضانت و تحویل فرزند را از دادگاه تقاضا نماید.

دستور موقت شش ماه مهلت دارد که قابل تمدید است. در دستور موقت حضانت کودک و تحویل فوری وی، نیازی به تامین خسارت احتمالی از سوی خواهان نمی باشد همچنین نیازمند تایید رئیس حوزه قضایی نمی باشد.

در زمان ثبت دادخواست که از طریق یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی صورت می گیرد، کارت ملی، شناسنامه و طلاق نامه باید به همراه خواهان باشند. تصاویر مدارک مزبور ضمیمه دادخواست به مرجع قضائی ارسال می شود.

 

ذکر این نکته ضروری است، تنظیم دادخواست صحیح مستلزم بررسی اسناد و مدارک در خصوص دعوی مورد نظر می باشد.

 

نمونه دادخواست حضانت فرزند

خواهان…

خوانده…

وکیل خواهان: زهرا شریفی وکیل پایه یک دادگستری

خواسته: صدور حکم حضانت فرزند پسر ده ساله و تحویل وی، بدواً صدور دستور موقت مبنی بر تحویل فوری فرزند و خسارات دادرسی

ادله و ضمائم دادخواست:‌ وکالتنامه الکترونیکی وکیل، شناسنامه، طلاق نامه و سایر مدارک مثبته.

ریاست محترم‌ دادگاه خانواده…

با سلام احتراماً به استحضار می رساند: به دنبال حدوث اختلافات موکل با خوانده (زوجه سابق) از یکدیگر جدا شده اند. ماحصل زندگی مشترک آنها یک پسر ده ساله می باشد.

از آنجا که فرزند خواهان در سن حضانت و بیش از هفت سالگی است طبق قانون تا سن بلوغ حضانت با پدر می باشد. لذا مستنداً به مواد ۱۱۶۸ و ۱۱۶۹ قانون مدنی و ماده ۷ قانون حمایت خانواده درخواست صدور حکم حضانت و تحویل فرزند بعلاوه خسارات دادرسی و حق الوکاله وکیل مورد استدعاست.

همچنین با توجه به اینکه خوانده قصد مسافرت و مخفی کردن فرزند مشترک را دارد، بدواً درخواست صدور دستور موقت حضانت و تحویل مورد تقاضاست.  با تجدید احترام

 

جهت دریافت مشاوره تخصصی و تنظیم دادخواست با شماره های ۰۹۱۲۲۰۹۲۰۴۶ – ۸۸۷۴۶۳۶۱ تماس بگیرید. همچنین شما می توانید برای تنظیم شکواییه، لایحه دفاعیه، اظهارنامه و بررسی مدارک با ما در تماس باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *