دادخواست تخلیه سرقفلی به دلیل عدم پرداخت اجاره بها

دادخواست تخلیه سرقفلی به دلیل عدم پرداخت اجاره بها
زهرا شریفی

 

تخلیه سرقفلی به دلیل عدم پرداخت اجاره بها یکی از موارد پیش بینی شده در روابط اجاره ملک تجاری محسوب می شود. دادخواست تخلیه پس از رعایت شرایط مقرر در قانون روابط موجر و مستاجر (۱۳۵۶) مطرح می شود.

سرقفلی

سرقفلی وجهی است که ابتدای اجاره محل تجاری، علاوه بر اجور به موجر یا متصرف عین مستاجره پرداخت می شود. در این صورت برای مستاجر حق تقدم و اولویت در اجاره محل کسب نسبت به سایرین به وجود می آید.

در اجاره های قانون ۵۶، سرقفلی و حق کسب و پیشه و تجارت به مستاجر محل کسب تعلق می گیرد.

ممکن است مستاجر در زمان انعقاد عقد، سرقفلی پرداخت کرده باشد یا نکرده باشد. این امر در میزان استحقاق وی بر حق کسب و پیشه موثر است.

مستاجر مکلف است اجاره بها را مطابق توافق ضمن عقد در مواعد تعیین شده پرداخت نماید. در صورت تاخیر در پرداخت، موجر می تواند تخلیه سرقفلی به دلیل عدم پرداخت اجاره بها را از دادگاه درخواست کند. در این صورت با تقدیم دادخواست و صدور حکم تخلیه، سرقفلی و حق کسب و پیشه و تجارت ساقط می شود.

مطالبه اجاره ملک سرقفلی

یکی از موارد تخلیه در قانون ۵۶ عدم پرداخت اجاره بها طبق شرایط مقرر است. موجر می بایست قبل از دادخواست شرایط مزبور را رعایت نموده باشد.

وظیفه مالک در اینجا ارسال اظهارنامه مبنی بر پرداخت اجاره در مواعد قانونی می باشد. خواه اجاره رسمی، عادی یا شفاهی منعقد شده باشد. لازم به توجه است، خواهان باید به ضمیمه دادخواست، اظهارنامه های قانونی که به مستاجر ابلاغ شده اند را به دادگاه ارائه نماید.

در صورت عدم ارسال اظهارنامه، دعوی مطروحه قابل پذیرش نبوده و حکم تخلیه صادر نمی شود. در نتیجه موجر حق تخلیه به این جهت را نخواهد داشت.

شرایط دادخواست

▪︎ دادگاه حقوقی محل ملک صلاحیت رسیدگی به دعوی تخلیه سرقفلی را دارد.

▪︎ دعوی تخلیه غیرمالی است.

▪︎ خواهان می تواند خسارات دادرسی شامل هزینه دادرسی و حق الوکاله وکیل را ضمن دادخواست مطالبه نماید.

▪︎ پس از اثبات مطالبه اجاره بها به وسیله اظهارنامه و عدم پرداخت، حکم تخلیه صادر می شود. در این صورت حق کسب و پیشه و تجارت مستاجر ساقط می شود.

▪︎ اگر موجر یا مستاجر فوت شده باشند، همه وراث قانونی حین الفوت حسب مورد خواهان و خوانده قرار می گیرند‌.

 

ذکر این نکته ضروری است، تنظیم دادخواست صحیح مستلزم بررسی اسناد و مدارک در خصوص دعوی مورد نظر می باشد.

 

نمونه دادخواست تخلیه سرقفلی به دلیل عدم پرداخت اجاره

خواهان…

خواندگان ۱- ۲- ۳- ۴-

وکیل خواهان: زهرا شریفی وکیل پایه یک دادگستری

خواسته: صدور حکم بر فسخ و تخلیه یک باب مغازه با مشخصات و پلاک ثبتی… به دلیل عدم پرداخت اجاره بها بعلاوه خسارات دادرسی

ادله و منضمات دادخواست: وکالتنامه الکترونیکی وکیل، گواهی انحصار وراثت، اجاره نامه، اظهارنامه.

ریاست محترم دادگاه حقوقی

باسلام به استحضار عالی می رساند: به موجب اجاره نامه عادی مورخ ۱۳۷۰/۳/۲۸ ملک تجاری به پلاک ثبتی… به اجاره بهای مشخص به مورث خواندگان به اجاره واگذار گردیده است.

با فوت مستاجر، مالکیت منافع محل کسب قهراً به خواندگان منتقل شده است. خواندگان پس از فوت مورث از پرداخت اجاره بها استنکاف نموده اند. ضمن اینکه علیرغم ارسال سه فقره اظهارنامه تاکنون اقدامی در این خصوص معمول نداشته اند.

نظر به مراتب فوق و مستنداً به تبصره ۹ ماده ۱۴ قانون روابط موجر و مستاجر مصوب ۱۳۵۶، تقاضای صدور حکم تخلیه عین مستاجره به شرح خواسته بعلاوه خسارات دادرسی مورد استدعاست.  با احترام

 

جهت دریافت مشاوره تخصصی و تنظیم دادخواست با شماره های ۰۹۱۲۲۰۹۲۰۴۶ – ۸۸۷۴۶۳۶۱ تماس بگیرید. همچنین شما می توانید برای تنظیم شکواییه، لایحه دفاعیه، اظهارنامه و بررسی مدارک با ما در تماس باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *