دادخواست تخلیه سرقفلی به دلیل تعدی و تفریط

دادخواست تخلیه سرقفلی به دلیل تعدی و تفریط
زهرا شریفی

 

تخلیه سرقفلی به علت تعدی و تفریط مستاجر یکی از راههای فسخ اجاره و تخلیه عین مستاجره است. دادخواست تخلیه به دادگاه محل ملک تجاری تقدیم می شود. در این صورت با صدور حکم، حق کسب و پیشه و تجارت مستاجر ساقط می شود.

تعدی و تفریط در ملک تجاری

تقصیر اعم است از تعدی و تفریط. تعدی تجاوز نمودن از حدود اذن یا متعارف است نسبت به مال یا حق دیگری. تفریط عبارت از ترک عملی که به موجب قرارداد یا متعارف برای حفظ مال غیر لازم است.

در قراردادهای اجاره ۱۳۵۶، تعدی و تفریط مستاجر از موارد ایجاد حق تخلیه موجر بشمار می رود.

سرقفلی و حق کسب و پیشه حقوقی صنفی مستاجر در محل کسب محسوب می شود. طبق قانون، مستاجر می بایست در محل کسب به طور متعارف رفتار کند.

به عبارتی تعدی یا تفریط نکند. در غیر این صورت ضمانت اجرای آن تخلیه محل کسب است. با تخلیه سرقفلی به دلیل تعدی و تفریط، حقوق صنفی مستاجر متخلف نیز از ساقط می گردد.

تخلیه سرقفلی به علت تعدی و تفریط

با احراز تعدی و تفریط مستاجر در مغازه، حکم تخلیه بدون حق کسب و پیشه صادر می شود. لکن هر تعدی یا تفریطی منجر به تخلیه نمی شود. بلکه می بایست به استحکام بنای استیجاری لطمه وارده کرده باشد.

تعدی با فعل مثبت حادث می شود مانند برداشتن دیوار مغازه. تفریط با فعل منفی صورت می گیرد. برای مثال، وقتی بالکن تجاری در شرف ریزش است و مستاجر اقدامی جهت تعمیر آن نکند.

مالک می تواند قبل از طرح دعوی از طریق تامین دلیل اقدامات مستاجر و تعدی و تفریط وی را احراز نماید.

شرایط دادخواست تخلیه سرقفلی

▪︎ دادگاه حقوقی محل ملک به دعوی رسیدگی می کند.

▪︎ دعوی تخلیه سرقفلی دعوای غیرمالی است.

▪︎ خواهان علاوه بر تخلیه، خسارات دادرسی شامل حق الوکاله وکیل و هزینه کارشناسی را نیز مطالبه می کند.

▪︎ یکی از موارد ضروری در این دعوی، ارجاع به کارشناس رسمی دادگستری است. پس از صدور قرار کارشناسی، کارشناس از ملک بازدید می کند. ضمن گزارش اقدامات مستاجر و تزلزل در استحکام بنا را ارزیابی، مراتب را تایید یا نفی می کند.

▪︎ در صورت فوت موجر یا مستاجر قرارداد، وراث قانونی متوفی حسب مورد خواهان و خوانده قرار می گیرند. در این صورت گواهی انحصار وراثت ضمیمه دادخواست می شود.

▪︎ رای تخلیه ظرف بیست روز قابل اعتراض در دادگاه تجدیدنظر استان است.

 

ذکر این نکته ضروری است، تنظیم دادخواست صحیح مستلزم بررسی اسناد و مدارک در خصوص دعوی مورد نظر می باشد.

 

نمونه دادخواست تخلیه سرقفلی به دلیل تعدی و تفریط

خواهان: ۱- ۲- ۳-

خوانده…

وکیل خواهان ها: زهرا شریفی وکیل پایه یک دادگستری

خواسته: فسخ اجاره و تخلیه یک باب مغازه به پلاک ثبتی… به جهت تعدی و تفریط خوانده با جلب نظر کارشناس بعلاوه خسارات دادرسی.

ادله و منضمات دادخواست: وکالتنامه الکترونیکی وکیل، گواهی انحصار وراثت، سند مالکیت، اجاره نامه، استشهادیه.

ریاست محترم دادگاه حقوقی

با سلام، به استحضار عالی می رساند: خواهان ها به موجب گواهی انحصار وراثت شماره … وراث قانونی مالک رسمی مورد اجاره می باشند.

مورث موکلین طبق اجاره نامه مورخ ۱۳۷۱/۵/۲۴ ملک استیجاری را به خوانده به اجاره واگذار نموده است. اخیرا خوانده اقدام به برداشتن تیغه داخل مغازه نموده است.

با این عمل به استحکام بنا لطمه وارد کرده است. شهود تعدی و تفریط اقدامات خوانده را گواهی نموده اند استشهادیه به حضور تقدیم شده است.

علی هذا، با توجه به مطالب معروضه و مستنداً به بند ۸ ماده ۱۴ قانون روابط موجر و مستاجر ۱۳۵۶، درخواست فسخ اجاره نامه و تخلیه سرقفلی مورد استدعاست.  با احترام

 

جهت دریافت مشاوره تخصصی و تنظیم دادخواست با شماره های ۰۹۱۲۲۰۹۲۰۴۶ – ۸۸۷۴۶۳۶۱ تماس بگیرید. همچنین شما می توانید برای تنظیم شکواییه، لایحه دفاعیه، اظهارنامه و بررسی مدارک با ما در تماس باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *