دادخواست تخلیه سرقفلی به دلیل تغییر شغل

دادخواست تخلیه سرقفلی به دلیل تغییر شغل
زهرا شریفی

 

تخلیه سرقفلی به دلیل تغییر شغل در قانون روابط موجر و مستاجر (۱۳۵۶) پیش بینی شده است. لذا موجر دادخواست فسخ اجاره و تخلیه به این علت به دادگاه می دهد.

در صورت صدور حکم تخلیه، حق کسب و پیشه و تجارت مستاجر ساقط می شود.

تغییر شغل ملک تجاری

طرفین در قرارداد اجاره مشمول قانون ۵۶ نوع شغل صنفی مشخص می کنند. چنانچه مستاجر بدون رضایت موجر شغل خود را تغییر دهد حق تخلیه برای مالک ایجاد می شود. اما اگر شغل جدید عرفاً مشابه شغل پیشین باشد موجب تخلیه نمی باشد.

حقوق صنفی مستاجر محل تجاری سرقفلی و حق کسب و پیشه می باشد. در مواردی اجاره سرقفلی شفاهی یا عملی است. بدون اینکه قرارداد عادی یا رسمی منعقد شده باشد.

در این صورت باید شغل معین و تغییر آن اثبات شود. در این موارد از طریق شهادت شهود می توان اقدام به اثبات تخلف مستاجر نمود.

تخلیه سرقفلی

تخلیه سرقفلی به دلیل تغییر شغل از حقوق مالک در قانون روابط موجر و مستاجر ۱۳۵۶ بشمار می رود. در این دادخواست، حق کسب و پیشه به مستاجر متخلف تعلق نمی گیرد. اما اگر خوانده ثابت کند شغل جدید عرفاً مشابه شغل قبلی است، دعوی موجر محکوم به بطلان است.

شرایط دادخواست تخلیه سرقفلی

▪︎ دادگاه حقوقی محل ملک صلاحیت رسیدگی به دعوی را دارد.

▪︎ دعوی تخلیه دعوای غیرمالی است.

▪︎ خواهان می بایست مستند خود مبنی بر معین بودن شغل کسبی را ضمیمه دادخواست نماید. معمولاً در قرارداد سرقفلی نوع شغل قید می شود.

▪︎ دادگاه ابتدا بررسی می کند آیا شغل جدید عرفاً مشابه شغل قبلی است یا خیر. این امر از طریق اتحادیه صنفی قابل تشخیص است.

▪︎ خواهان از طریق تامین دلیل، مستند تغییر شغل را به دادگاه ارائه می دهد.

▪︎ در صورت فوت موجر یا مستاجر اجاره، وراث قانونی هر یک خواهان و خوانده قرار می گیرند.

 

ذکر این نکته ضروری است، تنظیم دادخواست صحیح مستلزم بررسی اسناد و مدارک در خصوص دعوی مورد نظر می باشد.

 

نمونه دادخواست تخلیه سرقفلی به دلیل تغییر شغل

خواهان…

خوانده…

وکیل خواهان: زهرا شریفی وکیل پایه یک دادگستری

خواسته: تقاضای فسخ اجاره مورخ ۱۳۶۵/۶/۱۸ و تخلیه سرقفلی یک باب مغازه به پلاک ثبتی… به دلیل تغییر شغل خوانده بعلاوه خسارات دادرسی.

ادله دادخواست: وکالتنامه الکترونیکی وکیل، سندمالکیت، اجاره نامه، تامین دلیل.

ریاست محترم دادگاه حقوقی

با سلام، به استحضار عالی می رساند: خواهان طبق سند اجاره مورخ ۱۳۶۵/۶/۱۸ ملک تجاری به پلاک ثبتی شماره … را به خوانده منتقل نموده است. شغل معین مندرج در اجاره نامه لوازم الکتریکی است.

لکن اخیراً کاشف بعمل آمده خوانده تغییر شغل داده و تهیه غذا دایر نموده است. با تامین دلیل پیوست دادخواست، تخلف مستاجر محرز گشته است.

لذا با توجه به مراتب فوق و مستنداً به بند ۷ ماده ۱۴ قانون روابط موجر و مستاجر ۱۳۵۶، درخواست فسخ اجاره نامه و تخلیه مغازه بعلاوه خسارات دادرسی مورد استدعاست.  با احترام

 

جهت دریافت مشاوره تخصصی و تنظیم دادخواست با شماره های ۰۹۱۲۲۰۹۲۰۴۶ – ۸۸۷۴۶۳۶۱ تماس بگیرید. همچنین شما می توانید برای تنظیم شکواییه، لایحه دفاعیه، اظهارنامه و بررسی مدارک با ما در تماس باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *