ماده ۴۵۵ قانون آیین دادرسی مدنی – تحلیل ماده

زهرا شریفی

ماده ۴۵۵ قانون آیین دادرسی مدنی

متعاملین می‌توانند ضمن معامله ملزم شوند و یا به موجب قرارداد جداگانه تراضی نمایند که در صورت بروز اختلاف بین آنان به داوری مراجعه کنند و نیز می‌توانند داور یا داوران خود را قبل یا بعد از بروز اختلاف تعیین نمایند.
تبصره- درکلیه موارد رجوع به داور، طرفین می‌توانند انتخاب داور یا داوران را به شخص ثالث یا دادگاه واگذار کنند.

 

تحلیل ماده ۴۵۵ قانون آیین دادرسی مدنی

✍ طرفین معامله می توانند حل و فصل اختلافات ناشی از قرارداد را به یک يا چند داور ارجاع دهند. داوری ممکن است به صورت شرط ضمن عقد و به صورت یکی از مواد قرارداد باشد یا در قرارداد جداگانه به موجب موافقتنامه داوری که قراردادی مستقل است تراضی گردد.
▪︎ ارجاع به داوری می تواند در زمان معامله یا بعد از آن توافق شود در هر حال باید با تراضی طرفین باشد.
▪︎ طرفین می توانند در زمان معامله و قبل از بروز اختلاف یا بعد از آن وقتی اختلاف به وجود آمد به داوری تراضی کنند. مهمترین ویژگی داوری توافقی بودن آن است.
▪︎ ارجاع اختلاف به داوری اختیاری است. تنها مورد داوری اجباری ماده ۲۰ قانون پیش فروش ساختمان مصوب ۱۳۸۹ است. زمانی ماده مزبور در خصوص داوری اجباری سندیت دارد که قرارداد پیش فروش به طور رسمی فی مابین پیش فروشنده که مالک رسمی موضوع قرارداد است و پیش خریدار تنظیم شده باشد. در قراردادهای عادی پیش فروش داوری اختیاری است.
▪︎ انتخاب داور ممکن است توسط طرفین‌ قرارداد، شخص ثالث یا دادگاه صورت پذیرد. طرفین می توانند تعیین داور را به دادگاه واگذار کنند. دادخواست تعیین داور به دادگاه حقوقی که صلاحیت رسیدگی به اصل دعوا را دارد تقدیم می شود.
▪︎ در مواردی که قرارداد منحل شود مانند اقاله قرارداد، با انحلال عقد شرط داوری نیز از بین می رود و لزومی در ارجاع اختلاف به داور نخواهد بود. به دلیل اینکه شرط تابعی از عقد است و با انحلال عقد شرط ضمن آن نیز حیات خود را از دست می دهد.
▪︎ اگر در قرارداد بند داوری باشد ولو به صورت چاپی، دادگاه صلاحیت رسیدگی به اختلاف را نخواهد داشت. در صورت طرح دعوا در دادگاه قرار رد دعوا صادر می شود.
▪︎ در شرط یا قرارداد داوری، طرفین باید نسبت به موضوع مورد ارجاع داوری مانند تایید فسخ قرارداد تراضی نمایند. داور نمی تواند خارج از موارد توافق شده رای صادر نماید در این صورت از موجبات بطلان رای داوری خواهد بود.
▪︎ انصراف از داوری یا عدم انجام آن توسط داور تعیینی به هر علتی داوری را منتفی می کند. در این حالت طرفین یا باید در دادگاه طرح دعوا نمایند یا در مورد داور جدید تراضی کنند.

 

جهت دریافت مشاوره تخصصی با شماره های ۰۹۱۲۲۰۹۲۰۴۶ – ۸۸۷۴۶۳۶۱ تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *