نمونه دادخواست طلاق از طرف زوجه

زهرا شریفی

 

دادخواست طلاق از طرف زوجه به دنبال ایجاد عسر و حرج زن و برای احقاق حق از دست رفته وی در زندگی مشترک ارائه می گردد. در زمان نکاح، مرد با امضای شروط دوازده گانه ضمن عقد متعهد می شود از آنها تخلف نکند.

با توجه به اینکه حق طلاق با مرد است لذا با امضای زوج ذیل هر شرط، در صورت تخطی، زن وکیل و وکیل در توکیل محسوب می شود. در این صورت از طریق دادخواست به محاکم خانواده پس از اثبات عسر و حرج و با بذل مهریه و قبول مابذل به وکالت از مرد، خود را مطلقه می نماید.

عسر و حرج زن

موارد عسر و حرج زن در ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی به طور تمثیلی ذکر شده اند. سوءمعاشرت مرد در زندگی زناشویی یا ازدواج پنهانی وی از موارد عسر و حرج زوجه محسوب می شوند.

علاوه بر شروط ضمن عقد که با تحقق هر یک زوجه می تواند دادخواست طلاق بدهد، چنانچه عسرت و مشقت زن طبق این ماده محرز شود دادگاه مرد را به طلاق محکوم می کند.

برخی مصادیق دادخواست طلاق به تقاضای زن

از مهمترین عواملی که به واسطه آن زوجه درخواست طلاق می کند، می توان به ضرب و شتم مرد، ازدواج مجدد، رابطه نامشروع و پنهانی، اهانت، فحاشی و سوء معاشرت، اعتیاد به الکل و شیشه و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.

همچنین در مواردی که مرد نفقه زن را پرداخت نکند و زوجه آن را مطالبه کند، با وجود حکم قطعی و درخواست اجرای رای و عدم پرداخت آن، می توان دادخواست طلاق به دلیل ترک نفقه زن بدهد.

در حقوق ایران حق طلاق با مرد است. لذا در دادخواست طلاق، زوجه باید مراتب تخلف مرد از ایفای وظایف زناشویی را ثابت کند. چراکه با عدم احراز و اثبات عسر و حرج، دعوی نتیجه ای نخواهد داشت. در ذیل نمونه ای از طلاق به درخواست زوجه آورده می شود.

 

ذکر این نکته ضروری است، تنظیم دادخواست صحیح مستلزم بررسی اسناد و مدارک در خصوص دعوی مورد نظر می باشد. 

 

نمونه دادخواست طلاق از طرف زوجه

خواهان: زوجه

خوانده: زوج

وکیل خواهان: زهرا شریفی وکیل پایه یک دادگستری

خواسته: صدور حکم طلاق به دلیل تحقق شرط ضمن عقد (محکومیت به ضرب و جرح و مصرف مواد مخدر) و خسارت دادرسی

ادله و منضمات دادخواست: وکالتنامه الکترونیکی وکیل، تصویر مصدق کارت ملی و شناسنامه، تصویر مصدق قباله نکاحیه، حکم محکومیت ضرب و جرح و نامه مرکز ترک اعتیاد.

ریاست محترم دادگاه خانواده

باسلام به استحضار می رساند: موکله به موجب سند ازدواج شماره… زوجه دائمی خوانده می باشد ماحصل ازدواج آنها یک پسر شانزده ساله است. در طول زندگی زناشویی زوجه به طور مداوم مورد سوءمعاشرت و ضرب و جرح زوج واقع شده است. مستند عرایض فوق دادنامه قطعی شماره… مورخ… صادره از شعبه … تجدیدنظر مبنی بر پرداخت دیه می باشد.

ضمن اینکه زوج اعتیاد به مواد مخدر دارد و علیرغم دو بار معرفی وی به مراکز ترک اعتیاد، مجدداً به استعمال آن روی آورده است.

نظر به مراتب فوق از آنجا که سوءمعاشرت مرد موجب عسرت و مشقت موکله شده و مستنداً به ماده ۱۱۳۰ قانونی مدنی درخواست صدور حکم طلاق به استناد اعتیاد خوانده و محکومیت وی به شرح خواسته و خسارات دادرسی مورد استدعاست.  با تجدید احترام

 

جهت دریافت مشاوره تخصصی و تنظیم دادخواست با شماره های ۰۹۱۲۲۰۹۲۰۴۶ – ۸۸۷۴۶۳۶۱ تماس بگیرید. همچنین شما می توانید برای تنظیم دادخواست، شکواییه، لایحه دفاعیه، اظهارنامه و بررسی مدارک با ما در تماس باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *