آثار فسخ قرارداد

آثار فسخ قرارداد
زهرا شریفی

 

آثار فسخ قرارداد در مواردی که فسخ به طور صحیح واقع شده باشد. ایجاد می شود. هر عمل حقوقی دارای آثار و نتایجی می باشد.

فسخ عمل حقوقی است که به موجب آن صاحب خیار می تواند به طور یکطرفه عقد را به هم زند. فسخ مخصوص عقد لازم و صحیح است.

با تحقق شرایط آن، صاحب حق اراده خود مبنی بر فسخ را به طرف مقابل اعلام می نماید. هر عمل حقوقی که به درستی صورت بگیرد دارای آثار و نتایج خاص خود می باشد. آثار فسخ، انحلال قرارداد و بازگشت عوضین می باشد.

در ادامه آثار فسخ قرارداد و شرایط آن بیان می گردد. همچنین شما می توانید برای مشاوره حقوقی، تنظیم دادخواست، شکواییه، لایحه دفاعیه، اظهارنامه و بررسی مدارک با ما در تماس باشید.

فسخ چیست؟

فسخ ایقاعی است که مخصوص عقود لازم است. ایقاع عمل حقوقی است که با یک اراده واقع می شود. بنابراین فسخ فقط با اراده صاحب حق محقق می شود.

در مقابل ایقاع، عقد می باشد. عقد عبارت از عمل حقوقی است که به وسیله دو یا چند اراده واقع می شود. از آنجا که اصل بر صحت عقود است لذا ابتدا باید حق فسخ برای طرف عقد ایجاد شود تا بتوان آن را اعمال نمود

در عقد جایز فسخ راه ندارد. هر یک از طرفین هر زمان می تواند عقد جایز را به هم بزند. در هر حال عمل حقوقی دارای آثار خود می باشد.

شرایط اجرای فسخ و آثار آن

▪︎ فسخ ممکن است به موجب قانون صورت بگیرد. ممکن است بنا بر توافق طرفین قرارداد باشد. در صورت اخیر با توافق قبلی طرفین ضمن عقد محقق می گردد.

▪︎ فسخ قانونی به خیاراتی گفته می شود که در قانون مدنی به آنها تصریح شده است. فسخ قراردادی به توافق طرفین ضمن عقد گفته می شود. برای مثال ضمن عقد شرط شود در صورت عدم تحویل به موقع دستگاه کارخانه، طرف قرارداد حق فسخ داشته باشد.

بیشتر بدانید:

انواع خیارات قانونی کدام است؟

▪︎ در صورت وقوع هر یک از فسخ قانونی یا قراردادی، صاحب آن می تواند با حصول شرایط، حق ایجاد شده را اجرا کند. فسخ به وسیله اظهارنامه اعلام می شود. به موجب آن فسخ کننده رسماً اراده خود مبنی بر انحلال قرارداد را اعلام می نماید.

آثار فسخ قرارداد

آثار فسخ قرارداد از لحظه اعلام آن ایجاد می شود. اثر فسخ قهقرائی نیست. قهقرائی به این معناست که عوضین قرارداد به زمان قبل از امضای عقد باز می گردد. به دلیل اينکه معامله تا زمان فسخ صحیح است لذا اقدامات انجام شده تا آن موقع نیز معتبر است.

فسخ یکی از طرق انحلال قرارداد است. با اعلام آن، عوضین قرارداد (مبیع و ثمن) به مالکین قبل از امضای عقد مسترد می گردد. اگر عین مال موجود باشد عین آن به فروشنده عودت داده می شود

بیشتر بدانید:

روش های فسخ قرارداد- تایید فسخ به وسیله دادگاه

فسخ فروشنده و انتقال ملک از سوی خریدار

حق فسخ می تواند برای هر یک از خریدار و فروشنده شرط شود.‌ گاهی ضمن عقد شرط می شود اگر خریدار در موعد مقرر ثمن را نپردازد، معامله فسخ و مبیع مسترد می شود.

ممکن است مورد معامله در زمان فسخ فروشنده از بین رفته باشد یا تلف حقیقی رخ داده باشد. ممکن است ملک به دیگری منتقل شده یا تخریب شده باشد که در اینجا تلف حکمی صورت گرفته است.

طبق رای وحدت رویه شماره ۸۱۰ – ۱۴۰۰/۳/۴ هیئت عمومی دیوان عالی کشور، در صورت انتقال ملک علیرغم‌ وجود حق فسخ برای فروشنده و اعمال این حق توسط وی، معامله دوم باطل است. در این صورت مبیع باید توسط خریدار اول به فروشنده مسترد شود.

بیشتر بدانید:

تفسیر رای وحدت رویه شماره ۸۱۰ دیوان عالی کشور

خریدار دوم می تواند خسارات وارده را از خریدار اول که عالم به حق فسخ فروشنده اول بوده، مطالبه کند. در صورت فسخ، فروشنده ملزم است ثمن دریافتی را به خریدار برگرداند. خواه از سوی خریدار اعمال شده باشد یا فروشنده.

وضعیت منافع مبیع از زمان عقد تا فسخ

فسخ در عقد صحیح جریان دارد. بنابراین از زمان عقد تا فسخ، منافع مبیعی که به خریدار تسلیم شده متعلق به خریدار است. چون با امضای قرارداد و وجود شرایط قانونی، مالکیت عین و منافع مال به خریدار منتقل می شود.

فسخ معامله خللی بر حق خریدار از زمان تحویل مال به وی تا فسخ وارد نمی کند. چرا که مالکیت منافع به موجب یک عقد صحیح منتقل شده بود. منافع متصل مبیع از زمان عقد تا فسخ متعلق به فروشنده و منافع منفصل در مالکیت خریدار قرار می گیرد.

 

جهت دریافت مشاوره تخصصی و اعطای وکالت با شماره های ۰۹۱۲۲۰۹۲۰۴۶ – ۸۸۷۴۶۳۶۱ تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

۱- فسخ در چه معاملاتی اعمال می شود؟

در قرارداد صحیح اجرا می شود.

۲- با اسقاط کافه خیارات آیا می توان معامله را فسخ کرد؟

به جز خیارات تدلیس، تعذر تسلیم و تخلف از شرط در مابقی امکان اعمال آن نیست.

۳- آثار فسخ از چه زمانی ایجاد می شود؟

از زمان اعلام‌ فسخ، آثار و احکام آن به وجود می آید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *